山梨大学電子シラバス>検索結果一覧>授業データ |
授業科目名
|
担当教員
|
|||||||||||||
電気電子工学演習第二B
|
全教員
|
|||||||||||||
時間割番号
|
単位数
|
コース
|
履修年次
|
期別
|
曜日
|
時限
|
||||||||
GTE606 | 1 | 電気電子工学コース | 2 | 後期 | (未登録) | (未登録) | ||||||||
[概要と目標] | ||||||||||||||
配属研究室の指導教員の指導のもとに行う演習であり、履修中の科目の学習内容を、自身で選定した課題の解決方法と関連付けて、学習の深化・発展に必要な調査方法や、問題解決のための理論的・実験的なアプローチについて自主的に遂行する力を養う。演習第一A、同B、第二Aと検討を重ねた成果を集大成し、論文や口頭発表として公表するための準備を行う。ゼミナール形式の演習において、他の学生の公表準備にも参加し、課題解決結果の公表プロセスと注意点に対する理解を深める。 This is an exercise conducted under the guidance of the supervising professor of the laboratory to which the student is assigned. The student will relate the content of the course to the solution of a problem selected by him/herself, and develop the ability to independently carry out the research methods and theoretical and experimental approaches to problem solving necessary for deepening and developing the study. To prepare for publication as a thesis or an oral presentation by compiling the results of the studies conducted in Exercises 1A, 2A, and 2B. In seminar-style exercises, students will participate in the preparation of other students' presentations and deepen their understanding of the process of presenting the results of problem-solving and points to note. |
||||||||||||||
[到達目標] | ||||||||||||||
結果の整理、論文の作成、発表を行う。 Organize results, write a paper and make a presentation. |
||||||||||||||
[必要知識・準備] | ||||||||||||||
工学に関する一般知識 General knowledge about engineering |
||||||||||||||
[評価基準] | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
[教科書] | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
[参考書] | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
[講義項目] | ||||||||||||||
第1回 演習第二Aにおける調査結果の振り返り 第2回 演習第二Aにおける調査結果の問題点の抽出 第3回 問題点の解決方法に対する関連知識の調査 第4回 問題点を改善した実現方法の実装 第5回 改善した実現方法の動作確認と評価 第6回 課題解決結果の報告方法の選定(例:報告書+発表(スライド/ポスター/ビデオ他)) 第7回 選定した報告方法の具体的手法の調査 第8回 報告書のアウトラインの作成 第9回 アウトラインの見直し 第10回 報告用図表等の作成 第11回 報告書の執筆 第12回 執筆した報告書を元に発表用アウトラインを作成 第13回 アウトラインに基づく発表準備(プレゼンテーション用ソフトを用いて準備を行う) 第14回 発表の予行演習と見直し 第15回 課題解決結果の発表 1. Review of the survey results in Exercise 2A 2. Exercise 2A: Identification of problems in the results of the survey in Exercise 2A 3. Investigation of related knowledge on how to solve the problems 4. Implementation of the improved realization method 5. Operation check and evaluation of the improved implementation method 6. Selection of reporting method (e.g., report + presentation (slide/poster/video, etc.)) 7. Investigation of specific methods for the selected reporting method 8. Preparation of report outline 9. Review of the outline 10. Preparation of figures and tables for the report 11. Writing the report 12. Preparation of outline for presentation based on the written report 13. Preparation for presentation based on the outline (preparation using presentation software) 14. Preparation and review of presentation 15. Presentation of the results of problem solving |
||||||||||||||
[前年度授業に対する改善要望等への対応] | ||||||||||||||
授業評価アンケート未実施 |