山梨大学電子シラバス>検索結果一覧>授業データ



授業科目名 Language and Communication across Cultures
分類・系統社会科学 国際交流系
時間割番号 CAS027
担当教員名 奥村 圭子
開講学期・曜日・時限 前期・火・V 単位数 2
<対象学生>
All students
<授業の目的>
1. Students will develop their understanding and knowledge of observations and findings with reference to the relationship between language, communication and culture from a variety of multidisciplinary perspectives.
2. Students will become more sensitive to their language use and intercultural communication differences and to provide them with the knowledge and skills to interact successfully with people from cultures other than their own.
<到達目標>  到達目標とは
1. To be able to explore cultural self-awareness, other culture awareness, and the dynamics that arise in interactions between the two.
2. To be able to understand how communication processes differ among cultures.
3. To be able to identify challenges that arise from these differences in intercultural interactions and learn ways to creatively address them.
4. To be able to acquire the knowledge, skills and attitudes that increase intercultural competence in English.
<本授業科目による獲得・涵養が特に期待されるコンピテンシー(能力・資質)>
No.コンピテンシー(能力・資質)説明 
1教養多様な知識の獲得単位を取得した教養教育科目の概要と、重要な基礎的事項を説明できる。
2批評力学んだ内容を自らの言葉で的確に論評・伝達できる。
3異文化理解と外国語リテラシー自文化と異文化に対する知識と理解を基に、自己や社会のあり方について相対的視点から意見を述べることができる。
「英語」で自らの専攻分野の内容を理解し、その内容について簡単に表現することができる。
「ドイツ語・フランス語・スペイン語・中国語」で基礎的な内容について読み書き、口頭でのやりとり・意思疎通ができる。
4汎用能力1・コミュニケーションスキル口頭発表力自分の意見を、一定の論理的根拠を伴って、わかりやすく話すことができる。
<授業の方法>
本科目は、原則的に英語を媒介語とし、毎週のZoomを利用した講義とグループディスカッションを含むライブ型の授業を、MoodleやCNSで課題を提示、提出いただくオンディマンド型で補完する形で進めていきます。
This course will be delivered online by means of interactive lectures with student presentations and student-led discussions in English. The weekly interactive lectures will introduce the key topics for discussion and provide the context for theoretical models and key terms of study. These sessions will establish the broad principles, concepts and definitions as the basis for further discussions and presentations. The students will be expected to submit their weekly Learning Journals on Moodle system in principle.
<成績評価の方法>
No評価項目割合評価の観点
1小テスト/レポート 40  %In-classs tasks (20%)and learning journals (20%) 
2受講態度 20  %Active class participation 
3発表/表現等 40  %Group project and presentation 
<受講に際して・学生へのメッセージ>
1)Students are encouraged to engage with self-monitoring and critical thinking in preparation for the assessment.
2)Students are expected to participate actively in class activities, to keep a written Learning Journal and to carry out independent reading and research in addition to classroom based learning.
<テキスト>
  1. All the materials are provided in class or on Moodle
<参考書>
  1. Milton J. Bennett, Basic Concepts of Intercultural Communication: Paradigms, Principles, and Practices (English Edition), Intercultural Press
  2. Joseph Shaules & Juri Abe, Different Realities, Nan'un-do, ISBN:978-4523175650
  3. Jane Jackson, Introducing Language and Intercultural Communication (English Edition), Routledge, ISBN:978-0415601993
<授業計画の概要>
1)Introduction to the course
2)Culture and Identity
3)Hidden Culture
4)Stereotypes
5)Words, Words, Words
6)Communication without Words
7) Diversity
8)Perception
9)Communication Styles 1
10)Communication Styles 2
11)Values
12)Deep Culture
13) Culture Shock
14) Group Project Presentations 1
15) Group Project Presentations 2 & Summary
*The schedule is subject to change.
<実務経験のある教員による授業科目の概要>
海外での教育経験があり、言語とコミュニケーションの関わりについて研究している教員が担当します。
<JABEEプログラムの学習・教育目標との対応>
《土木環境工学科》
(A) 技術者の責務の自覚
 様々な知識を修得し、技術が社会や自然に及ぼす影響や効果、および技術者の社会に対する責任を理解して、これを説明することができる。