山梨大学電子シラバス>検索結果一覧>授業データ |
授業科目名
|
担当教員
|
|||||||||||||||||
人間工学特論
|
北村 敏也/渡邉 寛望
|
|||||||||||||||||
時間割番号
|
単位数
|
コース
|
履修年次
|
期別
|
曜日
|
時限
|
||||||||||||
GTJ503 | 2 | (未登録) | 1 | 前期 | 木 | IV | ||||||||||||
[概要と目標] | ||||||||||||||||||
[Ergonomics] In ergonomics, students learn about the methods, techniques and characteristics of human beings necessary to design systems and artifacts suitable for human beings. The human characteristics are physical characteristics, cognitive and psychological characteristics, and the technologies are sensors, control, vibration, man/machine interface, etc. In addition, students learn how to design artifacts based on human-centered design. Students also improve their communication skills through group discussions and exercises. ※This subject is going to be held with only Japanese language. 人間に適したシステム(人工物)を設計するために必要な人間の身体特性や認知特性、心理特性、それらを補うセンサ、制御、振動、マン・マシン・インターフェイス等の技術について学ぶ。さらに、それらの知識を反映した、論理的アプローチに基づく人工物のデザイン・設計方法、デザインマネジメント等を身に付ける。また、グループでのディスカッションや演習等を行い、コミュニケーション能力を高める。 |
||||||||||||||||||
[到達目標] | ||||||||||||||||||
1. Understand human physical characteristics, psychological characteristics, cognitive characteristics etc. 2. Understand technologies such as sensors, control, vibration, man-machine interface and others. 3. Grasp potential requirements of human beings. 4. Discuss and propose prototypes of artifacts based on human-centered design. 1.人間の身体特性や心理的特性、認知特性等を説明できる。 2.センサ、制御、振動、マン・マシン・インターフェイス等の技術について説明できる。 3.人間の潜在的な要求を把握し説明できる。 4.人間の要求と各種特性を考慮し、論理的アプローチに基づく人工物のデザイン・設計ができる。 |
||||||||||||||||||
[必要知識・準備] | ||||||||||||||||||
1. Fundamental knowledge on engineering and liberal arts 2. Critical mind and curiosity 工学に関する知識だけでなく、一般教養とされる知識も必要である。当たり前を疑う問題意識と「まずはやってみよう」という好奇心を持つこと。 |
||||||||||||||||||
[評価基準] | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
[教科書] | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
[参考書] | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
[講義項目] | ||||||||||||||||||
1. Orientation, History and significance of Ergonomics 2. Ethics in Ergonomics 3. Ergonomics in design of artifacts /Notice of the case study theme 4. Universal Design 5. Human Centered Design (1) 6. Case study and presentation (1) 7. Human Centered Design (2) 8. Physiological characteristics of human 9. Psychological and cognitive characteristics of human 10. Case study and presentation (2) 11. Human error and accidents 12. Technology to quantify senses 13. Measuring technology of condition 14. Man-machine interface 15. Case study and presentation (3) 1.オリエンテーション、人間工学の歴史と意義(担当:渡辺) 2.人間工学と技術者倫理(担当:渡辺) 3.人間工学と人工物の設計/事例研究テーマの発表(担当:渡辺) 4.ユニバーサルデザイン(担当:渡辺) 5.人間中心設計(1)(担当:渡辺) 6.事例研究と発表(1)課題の設定(担当:北村、渡辺) 7.人間中心設計(2)(担当:渡辺) 8.人間の身体的特性(担当:渡辺) 9.人間の心理的特性・認知特性(担当:渡辺) 10.事例研究と発表(2)ペルソナとシナリオ(担当:北村、渡辺) 11.ヒューマンエラーと事故(担当:北村) 12.感覚を数値化する技術(担当:北村) 13.人の状態を測る技術(担当:北村) 14.マン・マシーン・インターフェイス(担当:北村) 15.事例研究と発表(3)解決方法の提案(担当:北村、渡辺) |
||||||||||||||||||
[前年度授業に対する改善要望等への対応] | ||||||||||||||||||
In response to requests for more group work time, the time allocation has been revised to extend the duration of group work compared to the previous year.
グループワークの時間を増やして欲しいという要望があったため、時間配分を見直し、グループワークの時間を前年度よりも長くする。 |