山梨大学電子シラバス>検索結果一覧>授業データ |
授業科目名
|
担当教員
|
|||||||||||||
電気電子工学演習第一B
|
全教員
|
|||||||||||||
時間割番号
|
単位数
|
コース
|
履修年次
|
期別
|
曜日
|
時限
|
||||||||
GTE604 | 1 | 電気電子工学コース | 1 | 後期 | (未登録) | (未登録) | ||||||||
[概要と目標] | ||||||||||||||
配属研究室の指導教員の指導のもとに行う演習であり、履修中の科目の学習内容を、自身で選定した課題の基礎技術と関連付けて、学習の深化・発展に必要な調査方法や、問題解決のための理論的・実験的なアプローチについて自主的に遂行する力を養う。またゼミナール形式の演習の場で他の学生が取り組むテーマについても計画立案に参加し、幅広い分野と対象に対するアプローチの仕方を覚えると共に、エンジニア同士のコミニュケーション、共同作業の仕方を学ぶ。 In these exercises, students learn to relate what they are learning in their current courses to the basic technology of their chosen subject, and develop the ability to independently carry out the research methods and theoretical and experimental approaches to problem solving necessary for deepening and developing their studies. In addition, students will learn how to approach a wide range of fields and subjects, as well as how to communicate and collaborate with other engineers, by participating in planning the topics that other students will tackle in seminar-style exercises. |
||||||||||||||
[到達目標] | ||||||||||||||
学部で学んだことを整理して今後進めていく新しい技術開発の方向を定めること。また、それを遂行していく上で必要だがまだ修得していない事項を洗い出しそれを補完すること。 To organize what has been learned at the undergraduate level and to determine the direction of new technological development to be pursued in the future. To identify matters that are necessary but not yet mastered in order to carry out such development, and to supplement them. |
||||||||||||||
[必要知識・準備] | ||||||||||||||
工学に関する一般知識 General knowledge about engineering |
||||||||||||||
[評価基準] | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
[教科書] | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
[参考書] | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
[講義項目] | ||||||||||||||
第1回 先行技術の調査1(演習IAにおける先行技術の調査結果を振り返り、理解が不足な点を洗い出す) 第2回 先行技術の調査2(明らかになった課題について先行技術を詳細に調査する) 第3回 先行技術の調査3(調査2において選定した先行技術について詳細に調査する) 第4回 新規技術の立案1(調査の結果を参考にして,自身で選定した課題の解決方法を立案する) 第5回 新規技術の立案2(自身で立案した課題の解決方法の説明資料を作成する) 第6回 新規技術の立案3(自身で立案した課題の解決方法をゼミナール形式で口頭発表する) 第7回 予備検討の準備1(自身で立案した課題の解決方法の実現方法を探る) 第8回 予備検討の準備2(自身で立案した課題の解決方法の具体的な実現方法をまとめる) 第9回 予備検討1(自身で立案した課題の解決方法の実現に必要な装置・部品を調査する) 第10回 予備検討2(必要な装置・部品等を選定する) 第11回 予備検討3(必要な装置の使用上の注意を調査する) 第12回 予備検討4(必要な装置の使用方法を調査する) 第13回 予備検討5(必要な部品等の詳細を調査する) 第14回 予備検討6(必要な部品等の基本的特性を把握する) 第15回 予備検討7(予備検討の結果をまとめる) 1. Investigation of previous work 1 (Review the results of the investigation of prior art in Exercise IA and identify areas of insufficient understanding) 2. Investigation of previous work 2 (Detailed investigation of prior art with respect to the issues identified) 3. Investigation of previous work 3 (Detailed investigation of the prior art selected in investigation 2) 4. Planning of new technology 1 (Planning solutions to issues selected by the trainees themselves based on the results of the survey) 5. Planning of new technology 2 (Preparation of explanatory materials for solutions to issues proposed by the students) 6. Planning of new technology 3 (Oral presentation of the solution method for the issue proposed by the student in a seminar format) 7. Preparation for preliminary study 1 (Explore ways to realize solutions to issues proposed by the students) 8. Preparation for Preliminary study 2 (Summarize specific methods of solving the issues you have proposed) 9. Preliminary study 1 (Investigation of equipment and parts necessary to realize the solution to the problem proposed by yourself) 10. Preliminary study 2 (Selection of necessary equipment, parts, etc.) 11. Preliminary study 3 (Investigation of necessary equipment and its precautions) 12. Preliminary study 4 (Investigation of how to use necessary equipment) 13. Preliminary study 5 (Investigation of details of necessary parts, etc.) 14. Preliminary study 6 (Investigation of basic characteristics of necessary parts, etc.) 15. Preliminary study 7 (Summarizing the results of the preliminary study) |
||||||||||||||
[前年度授業に対する改善要望等への対応] | ||||||||||||||
授業評価アンケート未実施 |